Opbouw
De opbouw van een bitumineuze dakbedekking is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de ondergrond van de dakbedekking, de plaats van het isolatiemateriaal, de bevestigingsmethode van de dakbedekking en de materiaalkeuze.
Vooral de plaats van de isolatie kan grote gevolgen hebben voor de levensduur van het totale dak. Laat altijd in bijzondere omstandigheden door een deskundige een bouwfysische berekening maken. Er zijn in grote trekken drie soorten opbouwen voor de dakbedekking: ‘warm dak’, ‘koud dak’ en ‘omgekeerd dak’. Voor elke vorm van dakconstructie zijn er aangepaste materialen en/of werkwijzen. Raadpleeg voordat u iets aanschaft de verwerkingsinstructies van de fabrikant. Niet alle materialen zijn namelijk geschikt voor doe-het-zelfwerk.
Warm dak
Als het isolatiemateriaal op de dakvloer -onder de dakbedekking – ligt, is er sprake van een warm dak. De dakconstructie heeft dan nagenoeg de binnentemperatuur en is dus ‘warm’. Dit is een veelvoorkomende moderne dakopbouw, die weinig problemen geeft.
Koud dak
Bij een koud dak zit het isolatiemateriaal onder de dakvloer (dus aan de onderzijde van hout of beton). De dakconstructie neemt in dit gevaI genoeg de temperatuur van de lucht aan en is dus ‘koud’. Een koud dak geeft vaak problemen, en is sterk af te raden.
Er is veel bouwschade door ondeskundig aangebrachte koud dakconstructies. Een berucht voorbeeld. hiervan is de situatie waarbij aan die binnenzijde tussen de draagbalken van de dakvloer isolatie is aangebracht. Er is dan het gevaar dat het 1 houten dak door inwendige condensatie wegrot.
Omgekeerd dak
Is het isolatiemateriaal op de dakbedekking aangebracht, dan spreken wij van een omgekeerd dak. Een omgekeerd dak is eigenlijk een bijzondere 1 uitvoering van een warm dak. Vanuit bouwfysisch oogpunt is het de beste dakconstructie. Bij een omgekeerd dak moeten we er wel rekening mee houden dat:
• er maar één isolatiemateriaal geschikt is: XPS-schuim;
• het boeiboord aanmerkelijk hoger J moet zijn dan bij een niet-geïsoleerd dak;
• op het isolatiemateriaal een ballastlaag moet komen, die het beschermt tegen uv-straling en tegen opwaaien, en die voorkomt dat het kan gaan drijven.